Lizabel Mónica on El Paquete's Art Gallery at Cuban Counterpoints.

Visual Artist Nestor Siré has set up an art gallery in today’s most popular Cuban media. El Paquete is a 1 Terabyte size changing database of digital content, mostly pirated, and transferred informally through USB external hard drives. El Paquete is nothing like television, any form of radio, or the Internet. A media phenomenon that is run through hand-to-hand distribution, it is outside of government control. It is there that Siré has managed to insert an art gallery. Read More


Lizabel Mónica’s intro to three poems by Juan Carlos Flores in Cuba Counterpoints.

The poems included here are taken from El Contragolpe, the latest book by Juan Carlos Flores, published in Havana in 2010. Accompanying them are selected tracks from a record issued under the same title and in the same year, a work that combines the poems read by the author with music by Tony Carreras. I invite you to appreciate the work of Flores as both text and sound. The book, little known outside Cuba, is rarely read alongside the audio. The English translations of these poems are included below, courtesy of Kristin Dykstra, who has prepared a bilingual edition of El Contragolpe, forthcoming from the University of Alabama Press. As a complement, please see the make-of video, which allows us to enjoy the body language of the poet in action. Read More

En el corazón de la negrura nacional


“En el corazón de la negrura nacional” Reseña a Víctor Fowler, La obligación de expresar (Editorial Letras Cubanas, 2008) Diario de Cuba (29 de diciembre, 2010)

En la parte final, la conducta reflejo común es la excitación del apetito de carne humana, y el linchamiento colectivo y muerte del otro por… ¿ingestión? La alegoría consiste pues en la puesta en escena de una civilidad que se intuye transita por el instinto erótico de devorar al contrario: "Muerden, arrancan trozos de carne, gozan…"

Ante esto, "el muchacho" responde con los códigos de otra conducta civil: "mientras, en el centro del círculo, el muchacho gime y llama a Dios, a algún dios". Contemplamos la oposición de dos modelos antagónicos de civilidad. En el medio de ambos, el autor-testigo no se encuentro de un lado ni de otro, son "el muchacho y los pasajeros" (siempre la tercera persona) quienes interactúan. La primera persona está tan distanciada de lo narrado que ni siquiera se explicita cuando aparece, en la parte central del texto, tras la frialdad objetiva de los infinitivos: "Es demasiado fuerte como para no reunir a la familia (…), repetir, al día siguiente, la historia en el trabajo (…)".

Para seguir leyendo

Fecha de publicación de este ensayo 12/2010


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